Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
Projekt plastyczny - Poznajemy świat Blumki
Projekt zajęć plastycznych realizowany w klasach II i III Gu, w roku szkolnym 2016/2017 i 2017/18.
Inspiracją do naszych działań jest książka Iwony Chmielewskiej „Pamiętnik Blumki”. Iwona Chmielewska pisze teksty i tworzy ilustracje, jej książki to przykłady „picture book” czyli „książki mówiącej obrazem”.
„Pamiętnik Blumki” poświęcony jest dzieciom – wychowankom Domu sierot oraz ich założycielowi i wychowawcy – Doktorowi Januszowi Korczakowi. Blumka, przedstawia nam dwanaścioro swoich kolegów i koleżanek, opowiada o ich przeżyciach, wyjaśnia różne ich zachowania, a w jej interpretacji wyraźnie widać serce, ciepło i wyrozumiałość opiekuna – Doktora Korczaka. Poznajemy zasady, jakimi się kierował Korczak; analizujemy płaszczyznę porozumienia między światem dorosłych i dzieci, wzajemny szacunek i obowiązujące prawo, które w równym stopniu przestrzegają wszyscy.
Będziemy poznawać niektórych mieszkańców, przejmujące historie ich życia, które niejednokrotnie determinują obecne zachowanie. Wnikając w treść słowno-obrazową sami spróbujemy znanymi już technikami, z zastosowaniem podstawowych materiałów (papier ksero, szary papier, gazety, kredki, farby, klej, nożyczki) stworzyć obrazy do poszczególnych kartek Pamiętnika Blumki.
Pracując z tekstem i obrazem uczniowie będą odkrywać symbole i tworzyć własne, pobudzą wyobraźnię, odważą się zadawać pytania, chcąc zrozumieć przeszłość i przełożyć ją na rzeczywistość. Nauczą się mówić o własnych przeżyciach, o sprawach trudnych. Uczniowie przeżyją i doświadczą życia rówieśników z dalekiej przeszłości, co (mam nadzieję) uwrażliwi ich na siebie i sprawi, że będą uważniej obserwować swój świat i budować własne, dobre relacje z rówieśnikami.
Cel główny:
Tworzenie prac plastycznych, na podstawie treści, przeżyć, przemyśleń własnych, związanych z poszczególnymi postaciami, które poznajemy.
Cele szczegółowe:
- Nabywanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.
- Nauka wyrażania myśli i odczuć w sposób kulturalny i czytelny dla odbiorców.
- Uwrażliwienie na innych (bohaterów książki i własnych współmieszkańców) uwzględniając bagaż indywidualnych doświadczeń, którymi każdy z nas dysponuje.
- Nauka analizy i synteza obrazu w połączeniu z treścią literacką.
- Nauka przekazywania istotnych treści za pomocą obrazu.
- Nauka czytania treści symbolicznych w obrazach, ilustracjach.
- Pobudzanie własnej wyobraźni w procesie tworzenia.
- Rozbudzanie uczniów do dyskusji na ważne dla nich tematy, wypracowanie atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
- Zachęcenie do samodzielnego poszukiwania własnych form wyrazu, np. w formie pamiętników, plastycznych obrazów.