Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
Projekt edukacyjny dotyczący bezpieczeństwa - Uczeń wie, uczeń rozumie
Projekt promujący zdrowie i bezpieczeństwo „Uczeń wie i rozumie” opracowany w korelacji z programem wychowawczym szkoły realizowany w klasie V SPu i II – III Gu na rok szkolny 2017/2018
Cel ogólny:
- Wyrabianie dobrych nawyków i prawidłowych zachowań w sytuacjach trudnych.
Cele szczegółowe:
- Wypracowywanie w uczniu umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by potrafił właściwie ją ocenić oraz prawidłowo zareagować poprzez ćwiczenia praktyczne (scenki teatralne, filmy edukacyjne, historyjki obrazkowe itp.)
- Wyrabianie umiejętności podejmowania szybkich i samodzielnych decyzji poprzez ćwiczenia praktyczne (j. w.).
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych, poprzez dokonywanie właściwych wyborów dotyczących żywności, obchodzenia się z substancjami nieznanymi, sposobu zabawy, spędzania wolnego czasu itp.
- Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
- Uczenie asertywności poprzez mówienie NIE! w odpowiedni sposób i we właściwych sytuacjach.
- Rozwijanie zdolności i umiejętności komunikowania o zaistniałych problemach
- Utworzenie książeczki „Dziecko wie i rozumie” z ilustracjami i symbolami PCS dla uczniów niemówiących lub słabo mówiących.
(z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów z zaburzoną komunikacją).
Tematyka:
- Umiem powiedzieć co czuję – umiejętność komunikowania swoich emocji i odczytywania cudzych.
- Jestem taki, a nie inny – akceptacja swoich słabych stron i rozpoznanie dobrych.
- Zasady dobrego zachowania – wyrabianie prawidłowych nawyków niezbędnych w życiu społecznym.
- Wiem co jem – wyrabianie nawyków i rozbudzanie świadomości prozdrowotnej związanej z żywieniem, umiejętność dokonywania właściwych wyborów żywieniowych.
- Niebezpieczne i trudne sytuacje – uwrażliwienie ucznia na sytuacje dla niego niebezpieczne i trudne; nauka radzenia sobie z wybranymi problemami życia w „dorosłym świecie”.
- Potrafię ocenić co jest dla mnie dobre, a co złe – nauka obserwacji sytuacji społecznych i właściwe ich ocenianie.
- Wiem kiedy powiedzieć NIE! – praktyczna nauka odmawiania, jak i kiedy odmówić.
- Umiem poprosić o pomoc – nauka mówienia o swoich dolegliwościach i potrzebach w sposób czytelny dla odbiorcy.
- Ja sobie poradzę! – sprawdzian własnych umiejętności i wiedzy dokonany w grupie uczniów zaangażowanych w projekt.