Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach

Projekt edukacyjny dotyczący bezpieczeństwa - Uczeń wie, uczeń rozumie

Projekt promujący zdrowie i bezpieczeństwo „Uczeń wie i rozumie” opracowany w korelacji z programem wychowawczym szkoły realizowany w klasie V SPu i II – III Gu na rok szkolny 2017/2018

Cel ogólny:

  • Wyrabianie dobrych nawyków i prawidłowych zachowań w sytuacjach trudnych.

Cele szczegółowe:

  • Wypracowywanie w uczniu umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by potrafił właściwie ją ocenić oraz prawidłowo zareagować poprzez ćwiczenia praktyczne (scenki teatralne, filmy edukacyjne, historyjki obrazkowe itp.)
  • Wyrabianie  umiejętności podejmowania szybkich i samodzielnych decyzji poprzez ćwiczenia praktyczne (j. w.).
  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych, poprzez dokonywanie właściwych wyborów dotyczących żywności, obchodzenia się z substancjami nieznanymi, sposobu zabawy, spędzania wolnego czasu itp.
  • Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
  • Uczenie asertywności poprzez mówienie NIE! w odpowiedni sposób i we właściwych sytuacjach.
  • Rozwijanie zdolności i umiejętności komunikowania o zaistniałych problemach 
  • Utworzenie książeczki „Dziecko wie i rozumie” z ilustracjami i symbolami PCS dla uczniów niemówiących lub słabo mówiących.

 (z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów z zaburzoną komunikacją).

 

Tematyka:

  1. Umiem powiedzieć co czuję – umiejętność komunikowania swoich emocji i odczytywania cudzych.
  2. Jestem taki, a nie inny – akceptacja swoich słabych stron i rozpoznanie dobrych.
  3. Zasady dobrego zachowania – wyrabianie prawidłowych nawyków niezbędnych w życiu społecznym.
  4. Wiem co jem – wyrabianie nawyków i rozbudzanie świadomości prozdrowotnej związanej z żywieniem, umiejętność dokonywania właściwych wyborów żywieniowych.
  5. Niebezpieczne i trudne sytuacje – uwrażliwienie ucznia na sytuacje dla niego niebezpieczne i trudne; nauka radzenia sobie z wybranymi problemami życia w „dorosłym świecie”.
  6. Potrafię ocenić co jest dla mnie dobre, a co złe – nauka obserwacji sytuacji społecznych i właściwe ich ocenianie.
  7. Wiem kiedy powiedzieć NIE! – praktyczna nauka odmawiania, jak i kiedy odmówić.
  8. Umiem poprosić o pomoc – nauka mówienia o swoich dolegliwościach i potrzebach w sposób czytelny dla odbiorcy.
  9. Ja sobie poradzę! – sprawdzian własnych umiejętności i wiedzy dokonany w grupie uczniów zaangażowanych w projekt.