Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach

Projekt zajęć z elementami hortiterapii - Zielona terapia

O tym, że obcowanie z przyrodą i wykorzystywanie jej naturalnych właściwości ma moc terapeutyczną i leczniczą, wiadomo już od bardzo dawna. Od zarania dziejów ludzie obserwując przyrodę i będąc jej nierozerwalną częścią odnajdowali w jej elementach, a zwłaszcza w roślinach właściwości wspomagające ich procesy życiowe.

Odkrywali lecznicze właściwości roślin nie tylko w postaci wyciągów, naparów, czy okładów, ale również poprzez bezpośredni kontakt z żywą przyrodą, która stanowiła ich naturalne otoczenie. Z biegiem czasu powstały ogrody edukacyjne, kolekcjonerskie ogrody botaniczne oraz inne miejsca prywatne i publiczne oparte o założenia ściśle związane z głęboką ludzką potrzebą otaczania się zielenią, roślinnością, elementami przyrody żywej i nieożywionej. Ludzie dostrzegając uzdrawiającą moc natury zaczęli również wykorzystywać ogrody do celów terapeutycznych i rehabilitacyjnych. Tak narodziła się idea hortiterapii (hortus – łac. ogród).

Obserwacji wynika, że zarówno uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim jak i w stopniu umiarkowanym i znacznym o wiele bardziej preferują zajęcia prowadzone w formie praktycznej na terenie szkolnego zieleńca, ogrodu warzywnego i sadu. Uczniowie otrzymują zadania dostosowane do ich możliwości fizycznych i ruchowych, a jednocześnie wiedzą, że praca każdego z nich ma ogromne znaczenie dla pracy grupowej i końcowego efektu w postaci pięknego zakątka ozdobnego, czy dobrych warzyw i owoców.

Praca w ogrodzie pozwala na lepsze poznanie się nawzajem, rozwiązywanie problemów, wsparcie emocjonalne poprzez możliwość prowadzenia indywidualnych rozmów z uczniami. Wspólna praca bardzo zbliża i wzmacnia wzajemny szacunek.