Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
Projekt edukacyjny - Ślady historii niemieckiej na Dolnym Śląsku
Projekt przeznaczony jest dla uczniów klasy III gimnazjum w Zespole Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego i realizowany jest wymiarze jednej godziny w tygodniu. Koordynatorem projektu jest nauczyciel języka niemieckiego, mgr Justyna Basiszyn.
W zakresie merytorycznym opiekun projektu współpracuje z nauczycielem historii w Zespole Szkół Specjalnych w Wierzbicach, mgr Martą Woźniak, oraz z absolwentem Wydziału Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego, mgr Grzegorzem Basiszynem, który specjalizował się w zakresie historii wojen i wojskowości z naciskiem na II wojnę światową.
Pomysł projektu wynika z zainteresowań uczniów historią regionu oraz problematyką II wojny światowej. Uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji dostarczanych przez opiekuna projektu, jak również samodzielnie poszukują źródeł wiedzy.
Projekt zakłada realizację ogólnych celów podstawy programowej przewidzianych na III. etapie edukacyjnym, tj.:
- przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów,
- zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
Przewiduje również kształtowanie umiejętności zawartych w podstawie programowej:
- umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa,
- umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno – komunikacyjnymi,
- umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji,
- umiejętność pracy zespołowej.
II. CELE PROJEKTU
Cele edukacyjne:
- poznanie historii regionu, w którym uczniowie zamieszkują i dorastają
- poszerzenie wiedzy ogólnej
- rozwijanie umiejętności poszukiwania wiedzy, wyszukiwania i porządkowania informacji
z różnych źródeł (przetwarzanie informacji, tworzenie tekstu, opracowanie albumu)
Cele rewalidacyjne:
- rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez pracę z mapami, planami, fotografiami oraz
w trakcie wycieczek związanych z realizacją projektu
- kształtowanie kompetencji społecznych – rozwijanie umiejętności współpracy
- rozwój sfery poznawczej
III. METODY I FORMY REALIZACJI:
- wykład
- metoda problemowa – poszukiwanie źródeł informacji i tworzenie albumu
- metoda poglądowa – oglądanie przedmiotów i fotografii związanych z tematyką projektu
- wycieczki
IV. ETAPY PROJEKTU
- zapoznanie z historią Wrocławia od czasów założenia grodu na Ostrowie Tumskim – wrzesień 2017
- zapoznanie z niemiecką historią Wrocławia i Wierzbic – październik/ listopad 2017
- nakreślenie zarysu działań wojennych w Festung Breslau i miejscowościach podwrocławskich – listopad 2017
- odnalezienie poniemieckich budynków w ustalonym obszarze Wrocławia i w Wierzbicach (wycieczki)
Z uwagi na stan zdrowia uczniów, wycieczka do Wrocławia zaplanowana została na kwiecień 2018r.
Efektami pracy uczniów będą album oraz tablica projektowa ze zdjęciami z realizacji projektu.
ZAJĘCIA OTWARTE W RAMACH PROJEKTU