Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach

Projekt edukacyjny - Ślady historii niemieckiej na Dolnym Śląsku

Projekt przeznaczony jest dla uczniów klasy III gimnazjum w Zespole Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego i realizowany jest wymiarze jednej godziny w tygodniu. Koordynatorem projektu jest nauczyciel języka niemieckiego, mgr Justyna Basiszyn. 

W zakresie merytorycznym opiekun projektu współpracuje z nauczycielem historii w Zespole Szkół Specjalnych w Wierzbicach, mgr Martą Woźniak, oraz z absolwentem Wydziału Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego, mgr Grzegorzem Basiszynem, który specjalizował się w zakresie historii wojen i wojskowości z naciskiem na II wojnę światową.

Pomysł projektu wynika z zainteresowań uczniów historią regionu oraz problematyką II wojny światowej. Uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji dostarczanych przez opiekuna projektu, jak również samodzielnie poszukują źródeł wiedzy.

Projekt zakłada realizację ogólnych celów podstawy programowej przewidzianych na III. etapie edukacyjnym, tj.:

- przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów,

- zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.

Przewiduje również kształtowanie umiejętności zawartych w podstawie programowej:

- umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa,

- umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno – komunikacyjnymi,

- umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji,

- umiejętność pracy zespołowej.

II. CELE PROJEKTU

Cele edukacyjne:

- poznanie historii regionu, w którym uczniowie zamieszkują i dorastają

- poszerzenie wiedzy ogólnej

- rozwijanie umiejętności poszukiwania wiedzy, wyszukiwania i porządkowania informacji
z różnych źródeł (przetwarzanie informacji, tworzenie tekstu, opracowanie albumu)

Cele rewalidacyjne:

- rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez pracę z mapami, planami, fotografiami oraz
w trakcie wycieczek związanych z realizacją projektu

- kształtowanie kompetencji społecznych – rozwijanie umiejętności współpracy

- rozwój sfery poznawczej

III. METODY I FORMY REALIZACJI:

- wykład

- metoda problemowa – poszukiwanie źródeł informacji i tworzenie albumu

- metoda poglądowa – oglądanie przedmiotów i fotografii związanych z tematyką projektu

- wycieczki

IV. ETAPY PROJEKTU

- zapoznanie z historią Wrocławia od czasów założenia grodu na Ostrowie Tumskim – wrzesień 2017

- zapoznanie z niemiecką historią Wrocławia i Wierzbic – październik/ listopad 2017

- nakreślenie zarysu działań wojennych w Festung Breslau i miejscowościach podwrocławskich – listopad 2017

- odnalezienie poniemieckich budynków w ustalonym obszarze Wrocławia i w Wierzbicach (wycieczki)

Z uwagi na stan zdrowia uczniów, wycieczka do Wrocławia zaplanowana została na kwiecień  2018r.

Efektami pracy uczniów będą album oraz tablica projektowa ze zdjęciami z realizacji projektu.

 

 

ZAJĘCIA OTWARTE W RAMACH PROJEKTU