PROCEDURA REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO
- Drukuj"/> artykuł: PROCEDURA REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO"/>
- Zapisz jako pdf"/> artykuł: PROCEDURA REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO"/>
PROCEDURA REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
I GIMNAZJUM WCHODZĄCYCH W SKŁAD
ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W WIERZBICACH
I. Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczypospolitej z dnia 12 kwietnia 1997 r. (DzU 1997 nr 78, poz. 483 ze zm.) – art. 70 ust. 1.
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572).
II. Cel
- Ustalenie zasad nadzorowania spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego.
- Zaangażowanie pracowników szkoły do systematycznego monitorowania spełniania przez dzieci obowiązku szkolnego.
- Wzrost frekwencji uczniów.
III. Działania dyrektora szkoły
- Sprawowanie kontroli działań związanych z realizacją obowiązku szkolnego.
- Wyznaczanie poszczególnych działań wspomagających realizację kontroli obowiązku szkolnego, wyznaczanie osób odpowiedzialnych i zakresu ich obowiązków.
- Dokonywanie analizy dokumentacji związanej z realizacją obowiązku szkolnego: księga ewidencji, księga uczniów, dzienniki lekcyjne.
- Ocenianie stopnia realizacji zadań wynikających z kontroli realizacji obowiązku szkolnego uczniów przez: wychowawcę, psychologa szkolnego, sekretarza szkoły.
- Diagnoza skali oraz przyczyn niespełniania obowiązku szkolnego.
- Kontrola realizacji wdrażanych działań, służących eliminowaniu czynników sprzyjających niespełnianiu przez uczniów obowiązku szkolnego.
IV. Działania sekretarza szkoły
- Prowadzenie zgodnie z przepisami prawa księgi ewidencji dzieci oraz księgi uczniów.
- Terminowe umieszczanie w księdze ewidencji danych dzieci, zgodnie z informacjami podanymi przez organ prowadzący.
- Systematyczne zamieszczanie w księdze ewidencji adnotacji dotyczących spełniania przez dzieci obowiązku szkolnego w szkole lub poza nią.
- Powiadamianie dyrektorów innych szkół o przyjęciu dziecka do szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Wierzbicach.
- Wysyłanie (za potwierdzeniem odbioru) upomnień, przygotowanych przez wychowawców lub psychologa szkolnego do rodziców, o niespełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego.
V. Działania wychowawcy klasowego
- Systematyczna kontrola usprawiedliwiania przez rodziców nieobecności uczniów na zajęciach szkolnych. W przypadku nieobecności do 7 dni wymagane jest, zgodnie z kryteriami ustalonymi w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania, usprawiedliwienie pisemne.
- Z uwagi na leczniczy charakter placówki nieobecność trwająca dłużej niż 7 dni w miesiącu, spowodowana chorobą ucznia, skutkuje koniecznością dostarczenia zwolnienia lekarskiego.
- Zapoznanie rodziców z procedurą realizacji obowiązku szkolnego w Zespole Szkół Specjalnych w Wierzbicach.
- Sporządzanie upomnień kierowanych do rodziców o niespełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego, w przypadku, gdy uczeń w miesiącu ma 50% nieusprawiedliwionych nieobecności. Upomnienie musi zawierać stwierdzenie o nierealizowaniu przez dziecko obowiązku szkolnego, wezwanie rodziców do regularnego posyłania dziecka do szkoły, wskazanie terminu stawienia się dziecka w szkole oraz informacji o skutkach nie wykonania czynności określonych w upomnieniu (skierowanie sprawy w trybie postępowania egzekucyjnego).
- Sprawdzenie przyczyn nieobecności ucznia w szkole, informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o aktualnych przepisach prawa wynikających z nierealizacji obowiązku szkolnego.
- Wypracowywanie wspólnie z rodzicami działań skutkujących zapobieganiu odstępowania przez uczniów od spełniania obowiązku szkolnego.
- W sytuacjach braku współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), np. częste nieobecności na zebraniach, brak odpowiedzi na informacje e-mailowe, nieodbieranie telefonów ze szkoły, wychowawca zgłasza zaistniały fakt psychologowi szkolnemu.
VI. Działania psychologa szkolnego
- Wspieranie działań wychowawców klasowych w realizowaniu przez uczniów obowiązku szkolnego.
- Sporządzanie podczas nieobecności wychowawców upomnień kierowanych do rodziców o niespełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego, w przypadku gdy uczeń w miesiącu ma 50% nieusprawiedliwionych nieobecności. Upomnienie musi zawierać stwierdzenie o nierealizowaniu przez dziecko obowiązku szkolnego, wezwanie rodziców do regularnego posyłania dziecka do szkoły, wskazanie terminu stawienia się dziecka w szkole oraz informacji o skutkach niewykonania czynności określonych w upomnieniu (skierowanie sprawy w trybie postępowania egzekucyjnego).
- Wspieranie rodziców w realizowaniu przez uczniów obowiązku szkolnego.
- Wypracowywanie wspólnie z wychowawcami, radą pedagogiczną i rodzicami działań skutkujących zapobieganiu odstępowania przez uczniów od spełniania obowiązku szkolnego.
- Sporządzanie pisemnych informacji w porozumieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcami do rejonowej komendy policji i sądu rodzinnego o uchylaniu się ucznia od spełniania obowiązku szkolnego.
VII. Działania rodziców
Rodzice mają obowiązek:
- Dopełnienia wszelkich czynności niezbędnych do zgłoszenia dziecka do szkoły.
- Zapewnienia systematycznego uczęszczania na zajęcia edukacyjne.
- Zapewnienia dziecku takich warunków, aby umożliwić mu przygotowanie się do zajęć.
- Informowania dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko do dnia 30 września każdego roku o spełnianiu obowiązku szkolnego poprzez uczęszczanie dziecka do szkoły za granicą lub szkoły zlokalizowanej w Polsce przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa.
- Usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach szkolnych zgodnie z terminami określonymi w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.
- W przypadku wyjazdu ucznia za granicę, rodzic składa pisemne oświadczenie do dyrektora szkoły, zawierające termin przesłania dokumentów świadczących o realizowaniu przez dziecko obowiązku szkolnego poza granicami kraju. W przypadku niedotrzymania terminu określonego przez rodzica, dyrektor szkoły występuje na piśmie, w terminie trzech tygodni od przekroczenia wyznaczonego terminu, do policji o ustalenie miejsca pobytu dziecka.
Rodzice mają prawo:
- Występować do dyrektora szkoły z informacją o realizowaniu przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą rejonową.
- Występować z wnioskami o odroczenie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego.
- Występować z wnioskami o udzielenie stosownego zezwolenia na indywidualny program nauki lub indywidualny tok nauki.
VIII. Funkcja poradni psychologiczno-pedagogicznej
- Wydawanie opinii i orzeczeń związanych z realizacją przez uczniów obowiązku szkolnego:
a) odroczenie rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego;
b) udzielanie zezwoleń na indywidualny program nauki i indywidualny tok nauki;
c) kwalifikowanie uczniów na zajęcia rewalidacyjne i kompensacyjne;
d) wskazywanie potrzeb indywidualnego nauczania dzieci, w przypadku których stan zdrowia nie pozwala, albo znacznie utrudnia, uczęszczanie do szkoły.
Nierealizowanie obowiązku podlega egzekucji zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU 2002 nr 110, poz. 968 ze zm.).
Załączniki
Brak załącznikówMetryczka
Wytworzono: | 2012-10-16 00:00 | przez: Admin |
---|---|---|
Opublikowano: | 2012-10-16 00:00 | przez: Admin |
Podmiot udostępniający: | Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach | |
Odwiedziny: | 3000 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.