Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach

55-040 Kobierzyce ul. Lipowa 44

Tel.: (71) 390-87-78

Przejdź do strony głównej

Piątek, 26 kwietnia 2024

PROCEDURA REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO

 

PROCEDURA REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ  
 I GIMNAZJUM WCHODZĄCYCH W SKŁAD
ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W WIERZBICACH

 I.              Podstawa prawna

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej z dnia 12 kwietnia 1997 r. (DzU 1997 nr 78, poz. 483 ze zm.) – art. 70 ust. 1.
  2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572).

 II.            Cel

  1. Ustalenie zasad nadzorowania spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego.
  2. Zaangażowanie pracowników szkoły do systematycznego monitorowania spełniania przez dzieci obowiązku szkolnego.
  3. Wzrost frekwencji uczniów.

 III.            Działania dyrektora szkoły

  1. Sprawowanie kontroli działań związanych z realizacją obowiązku szkolnego.
  2. Wyznaczanie poszczególnych działań wspomagających realizację kontroli obowiązku szkolnego, wyznaczanie osób odpowiedzialnych i zakresu ich obowiązków.
  3. Dokonywanie analizy dokumentacji związanej z realizacją obowiązku szkolnego: księga ewidencji, księga uczniów, dzienniki lekcyjne.
  4. Ocenianie stopnia realizacji zadań wynikających z kontroli realizacji obowiązku szkolnego uczniów przez: wychowawcę, psychologa szkolnego, sekretarza szkoły.
  5. Diagnoza skali oraz przyczyn niespełniania obowiązku szkolnego.
  6. Kontrola realizacji wdrażanych działań, służących eliminowaniu czynników sprzyjających niespełnianiu przez uczniów obowiązku szkolnego.

 IV.          Działania sekretarza szkoły

  1. Prowadzenie zgodnie z przepisami prawa księgi ewidencji dzieci oraz księgi uczniów.
  2. Terminowe umieszczanie w księdze ewidencji danych dzieci, zgodnie z informacjami podanymi przez organ prowadzący.
  3. Systematyczne zamieszczanie w księdze ewidencji adnotacji dotyczących spełniania przez dzieci obowiązku szkolnego w szkole lub poza nią.
  4. Powiadamianie dyrektorów innych szkół o przyjęciu dziecka do szkół wchodzących w skład  Zespołu Szkół Specjalnych w Wierzbicach.
  5. Wysyłanie (za potwierdzeniem odbioru) upomnień, przygotowanych przez wychowawców lub psychologa szkolnego do rodziców, o niespełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego.

 V.            Działania wychowawcy klasowego 

  1. Systematyczna kontrola usprawiedliwiania przez rodziców nieobecności uczniów na zajęciach szkolnych. W przypadku nieobecności do 7 dni wymagane jest, zgodnie z kryteriami ustalonymi w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania, usprawiedliwienie pisemne.
  2. Z uwagi na leczniczy charakter placówki nieobecność trwająca dłużej niż 7 dni w miesiącu, spowodowana chorobą ucznia, skutkuje koniecznością dostarczenia zwolnienia lekarskiego.
  3. Zapoznanie rodziców z procedurą realizacji obowiązku szkolnego w Zespole Szkół Specjalnych w Wierzbicach.
  4. Sporządzanie upomnień kierowanych do rodziców o niespełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego, w przypadku, gdy uczeń w miesiącu ma 50% nieusprawiedliwionych nieobecności. Upomnienie musi zawierać stwierdzenie o nierealizowaniu przez dziecko obowiązku szkolnego, wezwanie rodziców do regularnego posyłania dziecka do szkoły, wskazanie terminu stawienia się dziecka w szkole oraz informacji o skutkach nie wykonania czynności określonych w upomnieniu (skierowanie sprawy w trybie postępowania egzekucyjnego).
  5. Sprawdzenie przyczyn nieobecności ucznia w szkole, informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o aktualnych przepisach prawa wynikających z nierealizacji obowiązku szkolnego.
  6. Wypracowywanie wspólnie z rodzicami działań skutkujących zapobieganiu odstępowania przez uczniów od spełniania obowiązku szkolnego.
  7. W sytuacjach braku współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), np. częste nieobecności na zebraniach, brak odpowiedzi na informacje e-mailowe, nieodbieranie telefonów ze szkoły, wychowawca zgłasza zaistniały fakt psychologowi szkolnemu.

 VI.          Działania psychologa szkolnego

  1. Wspieranie działań wychowawców klasowych w realizowaniu przez uczniów obowiązku szkolnego.
  2. Sporządzanie podczas nieobecności wychowawców upomnień kierowanych do rodziców o niespełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego, w przypadku gdy uczeń w miesiącu ma 50% nieusprawiedliwionych nieobecności. Upomnienie musi zawierać stwierdzenie o nierealizowaniu przez dziecko obowiązku szkolnego, wezwanie rodziców do regularnego posyłania dziecka do szkoły, wskazanie terminu stawienia się dziecka w szkole oraz informacji o skutkach niewykonania czynności określonych w upomnieniu (skierowanie sprawy w trybie postępowania egzekucyjnego).
  3. Wspieranie rodziców w realizowaniu przez uczniów obowiązku szkolnego.
  4. Wypracowywanie wspólnie z wychowawcami, radą pedagogiczną i rodzicami działań skutkujących zapobieganiu odstępowania przez uczniów od spełniania obowiązku szkolnego.
  5. Sporządzanie pisemnych informacji w porozumieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcami do rejonowej komendy policji i sądu rodzinnego o uchylaniu się ucznia od spełniania obowiązku szkolnego.

 VII.         Działania rodziców

 

Rodzice mają obowiązek:

  1. Dopełnienia wszelkich czynności niezbędnych do zgłoszenia dziecka do szkoły.
  2. Zapewnienia systematycznego uczęszczania na zajęcia edukacyjne.
  3. Zapewnienia dziecku takich warunków, aby umożliwić mu przygotowanie się do zajęć.
  4. Informowania dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko do dnia 30 września każdego roku o spełnianiu obowiązku szkolnego poprzez uczęszczanie dziecka do szkoły za granicą lub szkoły zlokalizowanej w Polsce przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa.
  5. Usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach szkolnych zgodnie z terminami określonymi w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.
  6. W przypadku wyjazdu ucznia za granicę, rodzic składa pisemne oświadczenie do dyrektora szkoły, zawierające termin przesłania dokumentów świadczących o realizowaniu przez dziecko obowiązku szkolnego poza granicami kraju. W przypadku niedotrzymania terminu określonego przez rodzica, dyrektor szkoły występuje na piśmie, w terminie trzech tygodni od przekroczenia wyznaczonego terminu, do policji o ustalenie miejsca pobytu dziecka.

 

Rodzice mają prawo:

  1. Występować do dyrektora szkoły z informacją o realizowaniu przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą rejonową.
  2. Występować z wnioskami o odroczenie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego.
  3. Występować z wnioskami o udzielenie stosownego zezwolenia na indywidualny program nauki lub indywidualny tok nauki.

 VIII.        Funkcja poradni psychologiczno-pedagogicznej

  1. Wydawanie opinii i orzeczeń związanych z realizacją przez uczniów obowiązku szkolnego:

a)    odroczenie rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego;

b)    udzielanie zezwoleń na indywidualny program nauki i indywidualny tok nauki;

c)    kwalifikowanie uczniów na zajęcia rewalidacyjne i kompensacyjne;

d)    wskazywanie potrzeb indywidualnego nauczania dzieci, w przypadku których stan zdrowia nie pozwala, albo znacznie utrudnia, uczęszczanie do szkoły.

Nierealizowanie obowiązku podlega egzekucji zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU 2002 nr 110, poz. 968 ze zm.).

 

 

Załączniki

Brak załączników

Metryczka

Wytworzono:2012-10-16 00:00przez: Admin
Opublikowano:2012-10-16 00:00przez: Admin
Podmiot udostępniający: Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
Odwiedziny:3000

  • Brak wpisów.