Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach

Rozwój mowy małego dziecka

Rozwój mowy małego dziecka – etapy

 

Dziecko przygotowuje się do mówienia już w czasie życia płodowego –  wtedy to wykształcają się narządy odpowiedzialne za komunikowanie się. Od 3. miesiąca życia dziecko może „podsłuchiwać” otoczenie i w ten sposób oswaja się z dźwiękami, które spotka już niedługo.

 

1. Pierwszy krzyk – wydany przez dziecko zaraz po narodzinach jest połączony z nauką oddychania. Krzyk i płacz to również sposób na ćwiczenie aparatu głosowego, jego koordynację.

 

2. Głużenie / gruchanie – pojawia się około 2 – 3 miesiąca życia dziecka i jest odruchem bezwarunkowym. Występuje nawet u dzieci głuchoniemych. To nieświadoma zabawa własnym aparatem artykulacyjnym i jednocześnie świetna gimnastyka mięśni, które w przyszłości zostaną zaangażowane w proces mówienia.

 

3. Gaworzenie – około 6. miesiąca życia dziecko zidentyfikuje swoje własne głużenie i wtedy  rozpocznie się etap gaworzenia. Niemowlę będzie posługiwać się głosem w sposób świadomy - zacznie naśladować melodię i intonację głosu matki. Będzie też artykułować ciągi sylab – na razie nie będą to słowa znaczące. Do końca 1. roku dziecko nauczy się reagować na własne imię, rozumieć proste polecenia, wypowie też swoje pierwsze słowa – mama / tata.

 

Wyżej wymienione etapy wchodzą w skład tzw. okresu melodii.

 

4. Okres wyrazu – potrwa końca 2. roku życia dziecka. W tym czasie rozwój mowy powinien postępować dość szybko: maluch pozna około 300 słów, a jego wypowiedzi z jednowyrazowych zamienią się w równoważniki zdań.

 

5. Okres zdania – potrwa do końca 3. roku życia. Tuż po 2. urodzinach dziecko wejdzie w okres posługiwania się zdaniem pojedynczym, a co za tym idzie – będzie intuicyjnie poznawało reguły gramatyczne. Do końca 3. roku zdania rozrosną się do 4 – 5 – wyrazowych. Zasób słownikowy powiększy się do 1000 – 1500 słów.

 

Na tym kończy się okres kształtowania mowy. Kolejny etap będzie służył jej doskonaleniu.

 

6. Okres swoistej mowy dziecięcej – najdłuższy etap – potrwa aż do 7. roku życia dziecka. Najpierw dziecko będzie tworzyć własne słowa – rodzaj neologizmów. W tym czasie powinna pojawić się umiejętność tworzenia zdań  rozwiniętych, a zdolność do prowadzenia rozmowy, czyli nadawania i odbierania komunikatów będzie ulegała ciągłemu doskonaleniu. Zasób słownikowy to około 4000 słów.

 

 

 



Artykulacja głosek:


ETAP ROZWOJU MOWY

GŁOSKI

 

Okres melodii

 

m, b, n, t, d, j, a, e, i

Okres wyrazu

y, u, o, p, p’, n, ń, ś, k, k’

Okres zdania

ą, ę, b’, m’, f, w, f’, w’, ś, ź, ć, dź, g, g’, ch, l, l’

Okres swoistej mowy dziecięcej

s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r

 

 

Opóźnienia w pojawianiu się kolejnych etapów nie powinny przekraczać 6 miesięcy.