Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
Rozwój mowy małego dziecka
Rozwój mowy małego dziecka – etapy
Dziecko przygotowuje się do mówienia już w czasie życia płodowego – wtedy to wykształcają się narządy odpowiedzialne za komunikowanie się. Od 3. miesiąca życia dziecko może „podsłuchiwać” otoczenie i w ten sposób oswaja się z dźwiękami, które spotka już niedługo.
1. Pierwszy krzyk – wydany przez dziecko zaraz po narodzinach jest połączony z nauką oddychania. Krzyk i płacz to również sposób na ćwiczenie aparatu głosowego, jego koordynację.
2. Głużenie / gruchanie – pojawia się około 2 – 3 miesiąca życia dziecka i jest odruchem bezwarunkowym. Występuje nawet u dzieci głuchoniemych. To nieświadoma zabawa własnym aparatem artykulacyjnym i jednocześnie świetna gimnastyka mięśni, które w przyszłości zostaną zaangażowane w proces mówienia.
3. Gaworzenie – około 6. miesiąca życia dziecko zidentyfikuje swoje własne głużenie i wtedy rozpocznie się etap gaworzenia. Niemowlę będzie posługiwać się głosem w sposób świadomy - zacznie naśladować melodię i intonację głosu matki. Będzie też artykułować ciągi sylab – na razie nie będą to słowa znaczące. Do końca 1. roku dziecko nauczy się reagować na własne imię, rozumieć proste polecenia, wypowie też swoje pierwsze słowa – mama / tata.
Wyżej wymienione etapy wchodzą w skład tzw. okresu melodii.
4. Okres wyrazu – potrwa końca 2. roku życia dziecka. W tym czasie rozwój mowy powinien postępować dość szybko: maluch pozna około 300 słów, a jego wypowiedzi z jednowyrazowych zamienią się w równoważniki zdań.
5. Okres zdania – potrwa do końca 3. roku życia. Tuż po 2. urodzinach dziecko wejdzie w okres posługiwania się zdaniem pojedynczym, a co za tym idzie – będzie intuicyjnie poznawało reguły gramatyczne. Do końca 3. roku zdania rozrosną się do 4 – 5 – wyrazowych. Zasób słownikowy powiększy się do 1000 – 1500 słów.
Na tym kończy się okres kształtowania mowy. Kolejny etap będzie służył jej doskonaleniu.
6. Okres swoistej mowy dziecięcej – najdłuższy etap – potrwa aż do 7. roku życia dziecka. Najpierw dziecko będzie tworzyć własne słowa – rodzaj neologizmów. W tym czasie powinna pojawić się umiejętność tworzenia zdań rozwiniętych, a zdolność do prowadzenia rozmowy, czyli nadawania i odbierania komunikatów będzie ulegała ciągłemu doskonaleniu. Zasób słownikowy to około 4000 słów.
Artykulacja głosek:
ETAP ROZWOJU MOWY |
GŁOSKI |
Okres melodii |
m, b, n, t, d, j, a, e, i |
Okres wyrazu |
y, u, o, p, p’, n, ń, ś, k, k’ |
Okres zdania |
ą, ę, b’, m’, f, w, f’, w’, ś, ź, ć, dź, g, g’, ch, l, l’ |
Okres swoistej mowy dziecięcej |
s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r |
Opóźnienia w pojawianiu się kolejnych etapów nie powinny przekraczać 6 miesięcy.