Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
Terapia mowy dzieci upośledzonych
Terapia mowy dzieci upośledzonych w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
Istotą terapii logopedycznej dzieci upośledzonych jest wychowanie językowe. Nie da się jej prowadzić tylko i wyłącznie w gabinecie logopedycznym. Wiele zależy od opiekunów lub rodziców dziecka, wychowawców. Wszystkie osoby muszą podejmować działania stymulujące rozwój mowy dziecka już od chwili jego narodzin.
Najważniejsze wskazówki:
· kształtowanie właściwej więzi emocjonalnej z dzieckiem,
· rozmawianie z dzieckiem o czynnościach, które się razem z nim wykonuje,
· komentowanie każdej czynności wykonywanej przy dziecku,
· zachęcanie dziecka do mówienia,
· prowokowanie dziecka do nazywania przedmiotów, którymi się bawi,
· zapewnienie dziecku kontaktów z rówieśnikami (żłobek, przedszkole, plac zabaw),
· dbanie o własną mowę: tempo, rytm, melodię i akcent (na początku dziecko odbiera tylko te elementy mowy), a potem o staranną wymowę, używanie zróżnicowanego słownictwa i poprawność gramatyczną.
Co jest celem terapii logopedycznej osób upośledzonych w stopniu lekkim?
Głównym celem terapii jest usprawnienie mowy w takim stopniu, by umożliwić danej osobie samodzielne radzenie sobie w typowych sytuacjach życiowych. Nie chodzi tu o wypracowanie bezbłędnej wymowy (chyba że wada utrudnia komunikowanie się z otoczeniem).
W przypadku małych dzieci celem terapii jest stymulowanie rozwoju mowy, motywowanie do mówienia, pokazywanie korzyści z posługiwania się mową czynną.
Co jest celem terapii logopedycznej osób upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym?
Głównym celem terapii jest umożliwienie dziecku kontaktu z otoczeniem poprzez komunikację werbalną lub pozawerbalną. Pracę z dzieckiem rozpoczyna się od wypracowania właściwych nawyków związanych z mówieniem: oddychania, emisji głosu, przełykania śliny, zamykania ust. Dopiero potem – jeśli to możliwe – rozpoczynamy naukę prostych słów, które umożliwią kontakty z otoczeniem w stopniu podstawowym.