Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach

PROCEDURA REALIZACJI ZDALNEGO NAUCZANIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH W WIERZBICACH

I.              Podstawa prawna

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 492).
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 493).

 

II.            Cele zdalnego nauczania

  1. Realizacja podstaw programowych szkół wchodzących z skład ZSS poprzez:
  • rozwój zainteresowań i pasji uczniów;
  • utrwalenie nabytej wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć realizowanych  z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
  • realizacja nowych treści (zgodnie z celami zawartymi w IPET ucznia).
  1. Monitorowanie spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego.

 

III.            Organizacja komunikacji z uczniami i rodzicami/opiekunami prawnymi

  1. Wychowawcy i nauczyciele pozostają w kontakcie z uczniami i rodzicami/ opiekunami prawnymi w ramach harmonogramu konsultacji, a w sytuacjach tego wymagających wychowawcy podlegają stałemu kontaktowi.
  2. Rodzice/ opiekunowie zostali poinformowani o formie i terminach konsultacji z nauczycielami telefonicznie oraz za pomocą strony internetowej szkoły.
  3. Nauczyciele i wychowawcy kontaktują się z uczniami i rodzicami dzięki rozmowom telefonicznym, komunikatorom portali społecznościowych,  za pomocą poczty elektronicznej czy strony internetowej szkoły, co zapewni ciągłość kontaktu w przypadku niedostępności jednej z form lub innych przeszkód technicznych.
  4. Dyżury dyrektora w placówce na bieżąco umieszczane są na stronie internetowej szkoły. W sprawach istotnych dyrektor pozostaje w kontakcie telefonicznym i/lub mailowym.

 

IV.          Harmonogram pracy uczniów

  1. Harmonogram pracy uczniów po weryfikacji zakresu przedmiotowych treści nauczania, umieszczony jest na stronie internetowej szkoły, w zakładce Kształcenie na odległość, w postaci tygodniowego zakresu materiału nauczania wraz z przynależącymi plikami dla każdej klasy i odpowiedniego przedmiotu z osobna.
  2. Tygodniowy zakres treści nauczania sporządzany jest każdorazowo z uwzględnieniem równomiernego obciążenia uczniów w kolejnych tygodniach nauki, zróżnicowania zajęć, możliwości psychofizycznych uczniów, zasady naprzemienności użycia monitorów ekranowych i bez ich użycia oraz z uwzględnieniem ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć.
  3. Wskazany zakres treści nauczania dla uczniów ma posłużyć wsparciu uczniów w utrwalaniu materiału, rozwijaniu pasji i zainteresowań, a także w organizacji pracy w taki sposób, by były realizowane nowe treści z podstawy programowej kształcenia ogólnego.

 

V.            Organizacja i dokumentowanie pracy zdalnej z uczniem.

  1. Nauczyciel realizując zdalne nauczanie ma obowiązek zadbać o ochronę danych wrażliwych i wizerunku uczniów. 
  2. Nauczyciel jest zobligowany do przygotowywania oraz prowadzenia nauczania przy jednoczesnym przestrzeganiu praw autorskich do wykorzystywanych materiałów oraz do prawidłowego sposobu opisywania bibliografii i odniesień do źródeł w internecie.
  3. Nauczyciel w przypadku trudności technicznych, a przez to braku czy ograniczonej możliwości realizacji e-nauczania, niezwłocznie informuje dyrektora.
  4. Dokumentowanie pracy zdalnej z uczniem odbywa się poprzez:
  • cotygodniowy raport z pracy w postaci dziennika czasu pracy zdalnej i przekazywanie raportu w każdy piątek do godziny 12.00 na adres mailowy szkoły;
  • cotygodniowe przesłanie materiałów na nadchodzący tydzień pracy z poszczególnych przedmiotów dla konkretnych klas w każdy piątek do godziny 12.00 na adres mailowy wychowawcy danej klasy. Wychowawca do każdego kolejnego poniedziałku, mając dostęp do szkolnej strony, umieszcza materiały na cały tydzień w zakładce swojej klasy.

 

VI.          Metody i formy pracy w e-nauczaniu

  1. Nauczyciel w każdym tygodniu nauki wskazuje na stronie internetowej szkoły źródła i materiały niezbędne do realizacji swoich zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać.
  2. Nauczyciel ma obowiązek dobrać metody i formy pracy tak, by były dla ucznia atrakcyjne, a wybrane narzędzia pracy zdalnej powinny uwzględniać zalecenia metodyczne dotyczące czasu korzystania z multimediów przez ucznia, wiek uczniów, etap kształcenia i stan psychofizyczny ucznia w związku z zaistniałą sytuacją.
  3. Zdalna nauka realizuje się poprzez:
  • oglądanie filmów edukacyjnych lub słuchanie nagrań wyjaśniających dane zagadnienie;
  • odtwarzanie prezentacji multimedialnych, utworów muzycznych, słuchanek z języka obcego, internetowego zwiedzania miejsc nauki i kultury;
  • indywidualny czas pracy, gdzie uczniowie samodzielnie wykonują zadania z użyciem podręczników i zeszytów ćwiczeń, kart pracy czy multimedialnych ćwiczeń;
  • oraz innych zaproponowanych form pracy  przez nauczycieli w toku kształcenia.
  1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
  •  e-materiałów dydaktycznych dostępnych na stronach www.epodreczniki.pl, www.gov.pl/zdalnelekcje, www.cke.gov.pl, www.ore.edu.pl
  • programów i materiałów prezentowanych na kanałach telewizji publicznej, w tym kanałach internetowych https://vod.tvp.pl/; 
  • innych wybranych przez nauczyciela elektronicznych zasobów dydaktycznych dostępnych w sieci lub wcześniej zgromadzonych własnych materiałów elektronicznych;
  • materiałów wytwarzanych samodzielnie w postaci tekstów, prezentacji, filmów i innych form, z których nauczyciel korzysta w nauczaniu.

 

VII.  Alternatywna forma zdalnego nauczania w pracy z uczniami przy braku możliwości realizacji e-nauczania

  1. W przypadku uczniów pozbawionych dostępu do sprzętu komputerowego lub Internetu nauczyciele przygotowują alternatywną wersję drukowaną materiałów edukacyjnych, a pakiet materiałów przygotowanych przez nauczycieli cotygodniowo dostarczany jest bezpośrednio do ucznia.

 

VIII.    Kształcenie i wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością sprzężoną

1. Zadania nauczycieli:

  • pracę uczniów koordynuje wychowawca danej klasy zgodnie z ustalonym zakresem pracy uwzględniającym specyfikę kształcenia na odległość,
  • nauczyciel powinien korzystać z dostępnych zasobów cyfrowych, w tym medialnych, umożliwiających i wspierających realizację programu nauczania,
  • nauczyciel kontaktuje się z rodzicami w rozsądnych odstępach czasowych, przedstawiając propozycje projektów do przeprowadzenia w domu. Powinny one zawierać jak największą liczbę czynności praktycznych oraz ograniczoną liczbę czynności opartych na wypełnianiu kart pracy,
  • nauczyciel powinien wziąć pod uwagę higienę pracy, ograniczoną dyspozycyjność rodziców i przede wszystkim naturalne potrzeby dziecka,
  • wspieranie rodziców w organizacji kształcenia i wsparcie uczniów możliwe jest przez:

- przygotowywanie i przekazywanie rodzicom uczniów zadań z instrukcją wykonania oraz materiałów za pomocą strony internetowej szkoły i zakładki kształcenie na odległość;

- kontakt z uczniami, jeżeli jest to możliwe.

2. Zadania specjalistów:

  • psycholog szkolny powinien prowadzić porady i konsultacje, telefoniczne grupy wsparcia związane ze zgłaszanymi przez rodziców i uczniów problemami;
  • logopedzi powinni przygotować i przekazać rodzicom ćwiczenia doskonalące i utrwalające nabyte umiejętności oraz dokładne instrukcje, jak te ćwiczenia wykonywać, by osiągnąć założony cel. Ważny jest dobór ćwiczeń dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka i możliwych do wykonania przez osobę niebędącą specjalistą w danej dziedzinie. Warto jest nagrywać i przesyłać filmiki instruktażowe rodzicom i umieszczać je na stronie szkolnej w zakładce zdalnego nauczania.

 

IX.    Monitorowanie postępów w pracy ucznia

1. Monitorowanie postępów ucznia będzie się odbywać za pomocą:

  • analizy wytworów, prac uczniów i zwrotnego przesłania różnorodnych materiałów, w postaci odesłanych plików czy zdjęć;
  • sprawdzania terminowości wykonywania i nadsyłania prac;
  • w wymagających tego sytuacjach poprzez rozmowy telefoniczne z uczniami.

 2. Ocenianie pracy uczniów:

  • ze względu na specyfikę placówki funkcje oceniania przejmą formy motywujące i wspierające rozwój uczniów w postaci:
  • udzielania informacji zwrotnej przez nauczyciela uczniom/rodzicom na temat wybranych nadesłanych prac, z uwzględnieniem i docenieniem dobrych elementów pracy ucznia, wskazaniem tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy, udzieleniem wskazówek dotyczących modyfikacji wykonanego zadania;
  • bieżąca rozmowa monitorująca między wychowawcą, a uczniem/rodzicem w celu określenia ewentualnych trudności, wątpliwości, napotkanych przeszkód w pracy w danym tygodniu nauki, a następnie wdrożenie wniosków z monitoringu do kolejnych tygodni pracy.

 

Opracował zespół ds. zdalnego nauczania w składzie:

 

mgr Małgorzata Stach

mgr Ewa Jasińska

mgr Monika Małecka

mgr Marta Woźniak