Zespół Szkół Specjalnych im. św. ks. Zygmunta Gorazdowskiego w Wierzbicach
PROCEDURA REALIZACJI ZDALNEGO NAUCZANIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH W WIERZBICACH
I. Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 492).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 493).
II. Cele zdalnego nauczania
- Realizacja podstaw programowych szkół wchodzących z skład ZSS poprzez:
- rozwój zainteresowań i pasji uczniów;
- utrwalenie nabytej wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
- realizacja nowych treści (zgodnie z celami zawartymi w IPET ucznia).
- Monitorowanie spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego.
III. Organizacja komunikacji z uczniami i rodzicami/opiekunami prawnymi
- Wychowawcy i nauczyciele pozostają w kontakcie z uczniami i rodzicami/ opiekunami prawnymi w ramach harmonogramu konsultacji, a w sytuacjach tego wymagających wychowawcy podlegają stałemu kontaktowi.
- Rodzice/ opiekunowie zostali poinformowani o formie i terminach konsultacji z nauczycielami telefonicznie oraz za pomocą strony internetowej szkoły.
- Nauczyciele i wychowawcy kontaktują się z uczniami i rodzicami dzięki rozmowom telefonicznym, komunikatorom portali społecznościowych, za pomocą poczty elektronicznej czy strony internetowej szkoły, co zapewni ciągłość kontaktu w przypadku niedostępności jednej z form lub innych przeszkód technicznych.
- Dyżury dyrektora w placówce na bieżąco umieszczane są na stronie internetowej szkoły. W sprawach istotnych dyrektor pozostaje w kontakcie telefonicznym i/lub mailowym.
IV. Harmonogram pracy uczniów
- Harmonogram pracy uczniów po weryfikacji zakresu przedmiotowych treści nauczania, umieszczony jest na stronie internetowej szkoły, w zakładce Kształcenie na odległość, w postaci tygodniowego zakresu materiału nauczania wraz z przynależącymi plikami dla każdej klasy i odpowiedniego przedmiotu z osobna.
- Tygodniowy zakres treści nauczania sporządzany jest każdorazowo z uwzględnieniem równomiernego obciążenia uczniów w kolejnych tygodniach nauki, zróżnicowania zajęć, możliwości psychofizycznych uczniów, zasady naprzemienności użycia monitorów ekranowych i bez ich użycia oraz z uwzględnieniem ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć.
- Wskazany zakres treści nauczania dla uczniów ma posłużyć wsparciu uczniów w utrwalaniu materiału, rozwijaniu pasji i zainteresowań, a także w organizacji pracy w taki sposób, by były realizowane nowe treści z podstawy programowej kształcenia ogólnego.
V. Organizacja i dokumentowanie pracy zdalnej z uczniem.
- Nauczyciel realizując zdalne nauczanie ma obowiązek zadbać o ochronę danych wrażliwych i wizerunku uczniów.
- Nauczyciel jest zobligowany do przygotowywania oraz prowadzenia nauczania przy jednoczesnym przestrzeganiu praw autorskich do wykorzystywanych materiałów oraz do prawidłowego sposobu opisywania bibliografii i odniesień do źródeł w internecie.
- Nauczyciel w przypadku trudności technicznych, a przez to braku czy ograniczonej możliwości realizacji e-nauczania, niezwłocznie informuje dyrektora.
- Dokumentowanie pracy zdalnej z uczniem odbywa się poprzez:
- cotygodniowy raport z pracy w postaci dziennika czasu pracy zdalnej i przekazywanie raportu w każdy piątek do godziny 12.00 na adres mailowy szkoły;
- cotygodniowe przesłanie materiałów na nadchodzący tydzień pracy z poszczególnych przedmiotów dla konkretnych klas w każdy piątek do godziny 12.00 na adres mailowy wychowawcy danej klasy. Wychowawca do każdego kolejnego poniedziałku, mając dostęp do szkolnej strony, umieszcza materiały na cały tydzień w zakładce swojej klasy.
VI. Metody i formy pracy w e-nauczaniu
- Nauczyciel w każdym tygodniu nauki wskazuje na stronie internetowej szkoły źródła i materiały niezbędne do realizacji swoich zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać.
- Nauczyciel ma obowiązek dobrać metody i formy pracy tak, by były dla ucznia atrakcyjne, a wybrane narzędzia pracy zdalnej powinny uwzględniać zalecenia metodyczne dotyczące czasu korzystania z multimediów przez ucznia, wiek uczniów, etap kształcenia i stan psychofizyczny ucznia w związku z zaistniałą sytuacją.
- Zdalna nauka realizuje się poprzez:
- oglądanie filmów edukacyjnych lub słuchanie nagrań wyjaśniających dane zagadnienie;
- odtwarzanie prezentacji multimedialnych, utworów muzycznych, słuchanek z języka obcego, internetowego zwiedzania miejsc nauki i kultury;
- indywidualny czas pracy, gdzie uczniowie samodzielnie wykonują zadania z użyciem podręczników i zeszytów ćwiczeń, kart pracy czy multimedialnych ćwiczeń;
- oraz innych zaproponowanych form pracy przez nauczycieli w toku kształcenia.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
- e-materiałów dydaktycznych dostępnych na stronach www.epodreczniki.pl, www.gov.pl/zdalnelekcje, www.cke.gov.pl, www.ore.edu.pl
- programów i materiałów prezentowanych na kanałach telewizji publicznej, w tym kanałach internetowych https://vod.tvp.pl/;
- innych wybranych przez nauczyciela elektronicznych zasobów dydaktycznych dostępnych w sieci lub wcześniej zgromadzonych własnych materiałów elektronicznych;
- materiałów wytwarzanych samodzielnie w postaci tekstów, prezentacji, filmów i innych form, z których nauczyciel korzysta w nauczaniu.
VII. Alternatywna forma zdalnego nauczania w pracy z uczniami przy braku możliwości realizacji e-nauczania
- W przypadku uczniów pozbawionych dostępu do sprzętu komputerowego lub Internetu nauczyciele przygotowują alternatywną wersję drukowaną materiałów edukacyjnych, a pakiet materiałów przygotowanych przez nauczycieli cotygodniowo dostarczany jest bezpośrednio do ucznia.
VIII. Kształcenie i wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością sprzężoną
1. Zadania nauczycieli:
- pracę uczniów koordynuje wychowawca danej klasy zgodnie z ustalonym zakresem pracy uwzględniającym specyfikę kształcenia na odległość,
- nauczyciel powinien korzystać z dostępnych zasobów cyfrowych, w tym medialnych, umożliwiających i wspierających realizację programu nauczania,
- nauczyciel kontaktuje się z rodzicami w rozsądnych odstępach czasowych, przedstawiając propozycje projektów do przeprowadzenia w domu. Powinny one zawierać jak największą liczbę czynności praktycznych oraz ograniczoną liczbę czynności opartych na wypełnianiu kart pracy,
- nauczyciel powinien wziąć pod uwagę higienę pracy, ograniczoną dyspozycyjność rodziców i przede wszystkim naturalne potrzeby dziecka,
- wspieranie rodziców w organizacji kształcenia i wsparcie uczniów możliwe jest przez:
- przygotowywanie i przekazywanie rodzicom uczniów zadań z instrukcją wykonania oraz materiałów za pomocą strony internetowej szkoły i zakładki kształcenie na odległość;
- kontakt z uczniami, jeżeli jest to możliwe.
2. Zadania specjalistów:
- psycholog szkolny powinien prowadzić porady i konsultacje, telefoniczne grupy wsparcia związane ze zgłaszanymi przez rodziców i uczniów problemami;
- logopedzi powinni przygotować i przekazać rodzicom ćwiczenia doskonalące i utrwalające nabyte umiejętności oraz dokładne instrukcje, jak te ćwiczenia wykonywać, by osiągnąć założony cel. Ważny jest dobór ćwiczeń dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka i możliwych do wykonania przez osobę niebędącą specjalistą w danej dziedzinie. Warto jest nagrywać i przesyłać filmiki instruktażowe rodzicom i umieszczać je na stronie szkolnej w zakładce zdalnego nauczania.
IX. Monitorowanie postępów w pracy ucznia
1. Monitorowanie postępów ucznia będzie się odbywać za pomocą:
- analizy wytworów, prac uczniów i zwrotnego przesłania różnorodnych materiałów, w postaci odesłanych plików czy zdjęć;
- sprawdzania terminowości wykonywania i nadsyłania prac;
- w wymagających tego sytuacjach poprzez rozmowy telefoniczne z uczniami.
2. Ocenianie pracy uczniów:
- ze względu na specyfikę placówki funkcje oceniania przejmą formy motywujące i wspierające rozwój uczniów w postaci:
- udzielania informacji zwrotnej przez nauczyciela uczniom/rodzicom na temat wybranych nadesłanych prac, z uwzględnieniem i docenieniem dobrych elementów pracy ucznia, wskazaniem tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy, udzieleniem wskazówek dotyczących modyfikacji wykonanego zadania;
- bieżąca rozmowa monitorująca między wychowawcą, a uczniem/rodzicem w celu określenia ewentualnych trudności, wątpliwości, napotkanych przeszkód w pracy w danym tygodniu nauki, a następnie wdrożenie wniosków z monitoringu do kolejnych tygodni pracy.
Opracował zespół ds. zdalnego nauczania w składzie:
mgr Małgorzata Stach
mgr Ewa Jasińska
mgr Monika Małecka
mgr Marta Woźniak